Pop, szóda, kultúra

sumblinker blogja

Obi-Wan Kenobi vélemény

2022. május 27. - sumblinker

Akikkel az utóbbi napokban beszéltem, azok nem tudták megúszni, hogy ne áradozzak nekik gyermeki lelkesedéssel erről a sorozatról. Olyan türelmetlenül vártam ezt a napot, mint kalácsképű kisgyerek a karácsonyt. Ilyen nagy elvárásoknál persze mindig kérdéses: az ember hatalmasat zakózik majd pofára, vagy a mennyekben érzi magát? (Figyelem: enyhe spoilerek előfordulhatnak az írásban!)

Az eddigi élőszereplős Star Wars sorozatok számomra a “szódával elmegy” kategóriába tartoztak. Szívesen elnézegettem őket, sok vizet nem zavartak, de nekem nem is igazán tettek hozzá az univerzumhoz. Karaktereik számomra kicsit laposak, egydimenziósak voltak. (Természetesen ez csak az én véleményem, tisztelem a Mandalorian fanokat és Boba Fett hű követőit is!) Viszont a ma hajnalban befutott Obi-Wan a klasszikus trilógia két leghangsúlyosabb idősödő karakterének bontogatja tovább a történetét egy kiváló és egy szintén karizmatikus színész tolmácsolásában. Számomra ez a tény már maga a fanservice!


Nézzük pontosan mivel is van dolgunk. A sorozat a két trilógia között (mert az én világomban csak kettő van  ) játszódik, 10 évvel a 66-os parancs és a jedi rend bukása után. Obi-Wan Kenobi, az egykori mester a Tatuin végtelen dűnéi közt bujdokolva éldegél, fél szemmel a kis Luke-ra ügyelve. A rend kudarca és tanítványa, mi több, legjobb barátja halála egyfolytában emészti őt – leginkább azért, mert saját maga hagyta a Mustafaron a lávában elpusztulni. Owen bácsi sem véletlen tartja távol Luke-ot a bolondnak hitt, megtört mestertől. Ha mindez a szomorkás felütés nem lenne elég híre megy, hogy fanatikus inkvizítorok érkeztek a bolygóra a rend életben maradt tagjait levadászni. Közülük a Harmadik nővér különösen szeretné hősünket vérében fekve látni és célja elérésében semmi, de tényleg semmi nem állíthatja meg.


Hálás időszakban járunk. Több játék (Force Unleashed, Fallen Order) és animációs sorozat is játszódott már ekkortájt. Én azért kedvelem nagyon ezt az érát, mert a két trilógia között hatalmas űr tátong megannyi kérdéssel: hogyan nőtte ki magát a Birodalom, hogyan kezdett új életet Obi Wan és Vader, mi lett a kamaszodó ikrek sorsa…? Rendkívül izgalmas fejezetnek tartom ezeket az éveket. A fátylat az első két rész épp hogy csak meglebbenti: bár Luke-ot csak egy snitt erejéig látjuk, a kis Leia életéből egy nagyobb szeletet is kapunk. Az ő elrablása rázza fel az egykori jedi mester beszürkült napjait, aki rögvest előtúrja a fénykardját és keresésére indul, nyomában a hidegvérű inkvizítorokkal.


Az első két epizód maratoni hosszúságú, gyakorlatilag egyben megnézve egy új, egész estés Star Wars filmet kapunk! A színészeket egyelőre még nagyon nem méltatnám: kedvenc jedi mesterünk játéka zseniális, mint mindig, pedig a legtöbb játékidőt némán, baljós tekintettel bámulva tölti ki. A többiek is teljesen rendben vannak: Joel Edgerton kellően mogorva tapló Owen bácsiként és az újonnan beugró Moses Ingram is hiteles idegbeteg. No és persze a gyerekszínészeknek is jár a birodalmi credit. Ugyan már megjelenik egy-két kisebb cameo is, az igazi dinamitos hordó még nem robbant fel: sok minden vár még ránk a következő hetekben.

A Disney+ korrekt munkát végzett, ugyanis nem csak igényes felirattal, de mindjárt szinkronnal is debütált a sorozat. Egyelőre csak az előbbi verziót láttam, de mindenképp újra nézem magyar hangokkal is, mert Mózer Károly és Anger Zsolt kedvelt szinkronszínészeim. (Anger hangja számomra már teljesen összeforrt McGregorral.) Egy szó mint száz: bár minden megérzésem ilyen biztos lenne! Nem hogy nem csalódtam, de még tán jobban is várom a következő pénteket, mint a mostanit.  Az Erő legyen velünk addig is.

Aki kíváncsi korábbi posztjaimra, itt nézzen körül:

https://sumblinkdotorg.wordpress.com/

A bejegyzés trackback címe:

https://sumblinker.blog.hu/api/trackback/id/tr2317842105

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gyingizik 2022.05.28. 22:03:49

Meg lehetett ezt nézni, habár a woke-feminista ideológia mért rá egy kisebb csapást. (nem tette tönkre, mint a Last jedit). Obi Want elég gyengére vették a forgatókönyvben. Értem én hogy kiábrándult, összetört stb. de ilyen harmatgyenge, büdös (!!) segédmunkás, akitől még egy hat éves, csámpás gyerek is könnyen meglóg, az durva túlzás. Nem volt a figurának semmi méltósága, egy sunnyogó csöves volt az első két rész alapján. Még örülhetünk, hogy nem ivott kék tejet vmi gusztustalan SW szörny csecséből, mint a visszatérő Luke. Ewan McGregor alakítása még így is elvitte a hátán a dolgot szerencsére. Reva meg irracionálisan erős. Gyakorlatilag ő az események mozgatórugója, a saját főnökét is leszúrja, inkvizítor társai puhányok és buták mellette. (Nyilván mert fehérek, és pasik.) Obi Want meg szívatja ezerrel, szegény öreg csövi végig csak menekül. Ő a főszereplő nem vitás, de akkor miért nem az a sorozat címe, hogy Inquisitor Reva? Még a gyerek Leia is hozzátesz a cselekmény alakulásához, indukálja az újabb bonyodalmat. Obi Wan az események után kullog öregesen. De a többi hímnemű is. Luke Skywalker egy idétlen kisgyerek, Leiáról viszont áradoznak hogy milyen okos. Flea az RHCP-ből vicces húzás volt, persze ő is Reva beosztottja... Kíváncsi vagyok mire fut ki, most is azt mondom, hogy meg lehet nézni, a leírtakat leszámítva elmegy. Kíváncsian várom, hogy a woke forgatókönyvírók hogyan valósítják meg a feladatot: Reva-nak még Darth Vadernál is okosabbnak, ügyesebbnek kell lennie... Esetleg Vader vágja majd ketté dühében, és akkor már végül ő lesz az áldozat. Aki igyekezett, ügyes és okos volt, de a szemét gonosz fehér férfiak világában csakis bukás lehet a sorsa...

sumblinker 2022.05.29. 15:22:17

@Gyingizik: @Gyingizik: Obi Wan az Új reményben is "csöves" volt, szerintem ez egyáltalán olyan karakteridegen, mint mondjuk a békésen jakuzzizó Boba Fett. Luke nem idétlen, az alapján a két másodperc alapján. :D Ő egy álmodozó kölyök, aki pilóta akar lenni, mint az apja és bejárni a galaxist. A sorozat Achilles sarka megint a gyerekszál, de Disney lévén ezt nem kerülhettük el. Baby Yoda babusgatásánál jobban jártunk. (Aranyos volt meg minden, de 1-2 rész elég volt vele.) Ettől eltekintve a hangulat és a színészek szerintem rendben vannak . A Last Jedi sok sebből vérzik, de a woke is hazavágta az tény. Itt én nem érzem a propagandát annyira hangsúlyosnak, míg nem ismerjük Reva hátterét és motivációit. De ha amolyan Rey szintjén lesz a karaktere kezelve (az eredendően erős nő), akkor annak én sem fogok örülni.

Gyingizik 2022.05.29. 17:52:02

@sumblinker: Meglátjuk, én biztos nézem tovább. Összességében jó, örülni kell hogy legalább visszajött a komolyan vehető színészi játék, már vannak komolyan vehető dialógusok, és legalább egy minimális jellemábrázolás, jellemfejlődés a Star Warsban. Mire futtatják ki, érdekes lesz.

zsolaxxx1 2022.05.30. 23:10:57

Szerintem egy jedi ne legyen balfasz berozsdásodott homlesz. Akármennyi ideig rejtőzködik. Még yoda is mondta neki, hogy töltse az időt tanulással. Nem tudta megidézni a mesterét sem... mit csinált akkor? Amikor elkezdett VEREKEDNI *** KÉZZEL - na az nálam kiverte a biztosítékot...egy jedi. Hol az elmetrükk? Hol az erő használata? Majdnem körbenéztem itthon, hol a kamera.

sumblinker 2022.05.31. 13:45:04

@zsolaxxx1: Sokan csalódtak ilyen téren a címszereplőben. Szerintem ez passzolt a karakterhez, az is, hogy az erőt nem tudta úgy használni, mint régen. Azt én sem értem miért nem hallgatott Yodára, lehet egy ideig tanult, aztán belefáradt a 10 év alatt és feladta. Jó ideig elvileg csak henteskedett, melóba vonatozott, meg lovagolt a sivatagban. Nem volt rá szüksége.

(Luke-nál sokkal jobban zavart ez a csövesmentalitás a Last jediben, de azt a filmet hagyjuk is, mert ott kb. minden félrement. :D )

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2022.06.01. 11:33:53

van hova fejlődni maradjuk annyiban.
De van még 4 rész, remélek...

Kyra1969 2022.06.01. 14:30:40

Az első részt végignéztem, nem voltam elájulva. Még azért a másodiknak adok esélyt. Ha az sem, megyek vissza Dextert nézni. Amúgy vicces, hogy a Trónok harca után - amit én csak idén néztem meg, így visszatekintve nem is értem - mennyire nézhetetlen volt mindegyik, amivel tettem egy próbát (Lost in Space, Halo, Loki, Térség, The100, A küszöb), valaki mondjon már egy jó sorozatot, légyszi!!! Már az összes toplistát megnéztem, olvasgattam a port-on a véleményeket, sci-fi-t szerettem volna elsősorban, de már bármivel kiegyeznék, csak ne essen a fejem a billentyűzetre az unalomtól. Köszönöm szépen előre is!

Billy Hill 2022.06.30. 15:00:23

@Kyra1969: A The Expanse megvolt esetleg?

Billy Hill 2022.06.30. 15:04:25

Tegnap sikerült ledarálni. Vegyesek az érzelmek, kezdett már túltengeni a fanservice, szerencsére csak 6 rész készült. ;-) Mondjuk minden egyes Vader-es pillanatért megérte, pár jelenetet vissza is tekertem... Fett sorozatnál mindenképp jobbnak tűnik, számomra még a Mandalorian-nél is, pedig az a karakter nagyon el van találva.

Kyra1969 2022.06.30. 16:23:36

@Billy Hill: A The Expanse a Térség, nem? Azt írtam is, bár hogy "megvolt" az túlzás, de elkezdtem. Abban nem vagyok biztos, hogy a második vagy a harmadik résznél adtam-e fel, de nekem unalmasnak tűnt. Később javul? (Csak mert a Trónok harca sem az első résznél szippantott be, de azért elég hamar.) Az Obi-Wan-t azóta nem néztem, de Vader miatt lehet, hogy rászánom magam mégis. Nekem nem volt semmi bajom annak idején sem Hayden Christensen Anakin/Vader alakításával, kár hogy utána eltűnt a színész a süllyesztőben.
süti beállítások módosítása